Генрі Форд – підприємець, винахідник, пацифіст

Генрі Форд (Henry Ford)

Генрі Форд (народився 30 липня 1863, помер 7 квітня 1947) – видатний американський підприємець, засновник «Ford Motor Company» і батько сучасної конвеєрної лінії, яка використовується для масового виробництва. Йому приписують значний внесок у створення середнього класу американського суспільства.

Його модель автомобіля «T» розпочала революцію у транспорті і американській промисловості. Як єдиний власник компанії, Генрі Форд став одним з найбагатших і найвідоміших людей у світі.

Також йому приписують таке політекономічне явище, як «фордизм», тобто – масове виробництво дешевої продукції в поєднанні з високою заробітною платою робітників (п’ять доларів на день у 1914 році). Незважаючи на те, що Форд не був дуже освіченим, він мав глобальне бачення і розглядав споживацтво як ключ до завоювання світу.

Генрі Форд і його перший автомобіль
Генрі Форд і його перший автомобіль «Ford Quadricycle», 1896 рік.

Він був одним з провідних пацифістів у період Першої світової війні, але переобладнав свою компанію для виробництва військових матеріалів в роки обох світових війн.

Його велике бажання зменшити вартість виробництва автомобілів призвело до серії експериментів та інновацій. Так, однією з його ідей було створення франчайзингової системи, яка створювала центри продажів по всій Північній Америці та у великих містах на інших континентах.

Його головний конкурент, «General Motors», все-таки обігнав «Ford» у 1920-х роках, оскільки почав пропонувати набагато більше можливостей споживачам. Споживачі мали вибір, коли справа стосувалася потужності, престижу та стилю автомобіля, а також різноманітних варіантів кредитування.

Генрі Форд залишив більшу частину свого статку «Фонду Форда», але також дозволив своїй сім’ї постійно контролювати компанію «Ford».

Цікаві факти про Генрі Форда

• Геніальний промисловець Генрі Форд був вихідцем з сімейства ірландських фермерів, що переселилися в США у 1847 році. Ще будучи підлітком, він почав конструювати різні механізми і підробляти ремонтом сільськогосподарської техніки, проявивши в цій справі незвичайний талант, незважаючи на відсутність освіти. При цьому сам Форд, який вірив в реінкарнацію, був переконаний, що його дар механіка – це наслідок досвіду, накопиченого в попередніх інкарнаціях його душі.



• Протягом життя Генрі Форд запатентував понад 160 винаходів. Приділяти увагу патентам він став після того, як конкуренти його випередили, оформивши власний патент на його творіння, а потім подали на нього ж до суду, звинувативши в плагіаті. Це навчило його, що бюрократія в бізнесі має величезне значення.

• У біографії Форда приділяється велике значення головному його винаходу – заводському конвеєру, що дозволив значно підвищити продуктивність праці. За весь минулий з тих пір час принцип конвеєрної стрічки не змінився, і вона застосовується по всьому світу до цих пір. Саме цей винахід зробив заводи Форда найпродуктивнішими і найсучаснішими у США.

Складальний конвеєр на заводі Форда
Складальний конвеєр на заводі Форда у Детройті, США, 1923 рік.

• Перший свій автомобіль Генрі Форд самостійно сконструював і побудував у тридцятирічному віці, працюючи над ним у вільний від основної роботи час протягом декількох років. Спочатку він збирався зайнятися виробництвом електромобілів, але потім передумав. Йому знадобилося всього двадцять років, щоб від зібраного в одиничному екземплярі прототипу дійти до 15 мільйонів проданих автомобілів. До цього моменту на заводах, що належали промисловцеві, працювало більше 200 тисяч чоловік.

• Все життя Генрі Форд був вегетаріанцем, а також людиною різко антивоєнних поглядів. Після початку Першої світової він витратив цілий статок на антивоєнну пропаганду. При цьому у нього були тісні зв’язки з мафіозними кланами, через що він перебував під негласним наглядом влади.

• Працівники, які займалися усуненням неполадок, на заводах Форда отримували гроші за неробство, а не за роботу. Відпочиваючи, вони отримували погодинну зарплату, але, як тільки десь траплялася поломка, лічильник зупинявся, і запускався тільки після того, як поломку усували. Це мотивувало працівників працювати на совість, щоб проблема не виникала знову через короткий час через недбале ставлення.

• Генрі Форд пильно стежив за моральним виглядом всіх працюючих на нього людей. Він не наймав на роботу володарів шкідливих звичок, а такі розваги, як танці, вважав негідними і розбещуючими. Доходило до того, що служба безпеки його компанії могла раптово заявитися на поріг будь-якого працівника, щоб перевірити, як той проводить свій вільний час.

Автомобіль "Ford Model T Roadster" 1926 року
Автомобіль “Ford Model T Roadster” 1926 року в Gedee Car Museum, Коїмбатор, Індія.

• Незадовго до смерті Генрі Форда його статки оцінювалися приблизно у 188 мільярдів доларів. Ця сума і зараз здається неймовірною, а в ті часи вона означала в десятки разів більше. Судячи з усього, геніальний промисловець і винахідник був найбагатшою людиною в історії людства.

• Коли компанія Форда стрімко розширювалася, він робив все, щоб переманити до себе досвідчених працівників з інших автомобільних корпорацій. Запропонувавши більш високу зарплату і фіксований 8-годинний робочий день замість звичайного, в ту епоху ненормованого, він домігся свого – працювати на Генрі Форда хотіли всі.

• Консервативному підприємцю не був чужий і гумор. У той час автомобілі фарбувалися в основному чорною фарбою, оскільки технології тієї епохи не дозволяли створити фарби інших кольорів, відповідні потрібним параметрам. І коли Форду задали питання щодо колірної гами пропонованих покупцям машин, він відповів, що «покупець має право замовити машину будь-якого кольору, якщо цей колір чорний».



Якщо вам сподобалася стаття, будь ласка, поділіться з друзями в соцмережах!

Вам також може сподобатися