Цікаві факти про Суецький канал

Авіаносець USS AMERICA (CV 66) під час транзиту через Суецький канал.Авіаносець USS AMERICA (CV 66) під час транзиту через Суецький канал. 1981 р.Суецький канал – судноплавний канал в Єгипті, що з’єднує Середземне море та Червоне море. Канал позначає умовний кордон між Африкою та Азією і є найкоротшою сполучною ланкою між Атлантичним та Індійським океанами.

Коли його вперше відкрили у листопаді 1869 року, канал мав довжину 164 км і глибину 8 метрів. Після декількох продовжень у 2010 році Суецький канал мав довжину 193,30 км, глибину 24 м і ширину 205 м. У 2015 році канал був додатково розширений, і рух став двостороннім. На північному кінці каналу розташовані міста Порт-Саїд і Порт-Фуад, а на південному – Суец і Порт-Тауфік.

Серединна точка каналу розташована за 3 км на північ від третього за величиною міста Єгипту – Ісмаїлії. Канал умовно складається з двох частин, північної та південної, розділених Великим Гірким озером. До 2015 року Суецький канал був «односмуговим». На каналі немає шлюзів і по ньому вода тече вільно.

Канал значно зменшує час на перевезення вантажів між Європою та Азією, уникаючи тривалого обходу Африки. До відкриття Суецького каналу транспортування вантажів між Середземним морем і Червоним морем здійснювалось шляхом вивантаження товарів з кораблів і переміщення їх по суші через перешийок.

Вигляд Суецького каналу з космосу.Вигляд Суецького каналу з космосу. Знімок зроблено супутником НАСА "Terra" 30 січня 2001 року.Сьогодні Суецький канал знаходиться у державній власності та утримується спеціальною адміністрацією Суецького каналу, що базується в Порт-Фуаді. Відповідно до Константинопольської конвенції 1888 року, канал може використовуватись «під час війни та в мирний час будь-яким комерційним або військовим судном, незалежно від його прапора».

У 2015 році паралельно першому каналу був відкритий для руху другий канал протяжністю 72 км. Новий канал дещо збільшує пропускну здатність споруди, але ділянки з одностороннім рухом суден все ще залишаються.

Цікаві факти про Суецький канал

• Суецький канал вважається водним кордоном між Африкою і Євразією з тих пір, як він був побудований, з'єднавши два моря, Середземне і Червоне. В результаті його побудови води цих морів стали потроху перемішуватися, і між ними стався взаємний обмін фауною і флорою. Спочатку морські мешканці Середземномор'я не зустрічалися в Червоному морі, і навпаки, оскільки перше відноситься до Атлантичного океану, а друге – до Індійського.

• Як вже було сказано вище, зараз існує не один Суецький канал, а два. Коротший канал-дублер (72 км проти 193 км) був проритий у 2014 – 2015 роках, щоб забезпечити двосторонній рух суден там, де раніше він міг бути тільки одностороннім. Проходити по новому водному шляху, як і по старому, можуть навіть дуже великі морські судна, водотоннажністю до чверті мільйона тонн.

• За добу Суецьким каналом раніше могло пройти до 50 кораблів, але з введенням дублера це число зросло майже вдвічі. А оскільки Єгипет отримує плату за кожен прохід судна, це поповнює його державну казну приблизно на 6 – 8 мільярдів доларів щорічно. Більше грошей, ніж мито за прохід суден, в єгипетську скарбницю приносить тільки туризм. Щорічно послугами Єгипту в цьому питанні користується 18 – 20 тисяч кораблів, тому що альтернативи у них немає. Точніше, є, але огинати всю Африку нікому не хочеться – це дорого і затратно.

• У Стародавньому Єгипті існував так званий «Канал фараонів», що з'єднував Ніл з Червоним морем, і був проритий у 2 тисячолітті до нашої ери. Згодом він занепав, був відновлений, а потім знову був занесений піском. В кінці XVIII століття Наполеон Бонапарт особисто подумував про його відновлення в черговий раз, але відмовився від цієї затії.

Суецький канал в районі міста Ісмаїлія.Суецький канал в районі міста Ісмаїлія.• Будівництво Суецького каналу було в значній мірі профінансоване країнами Європи, зацікавленими в новому торговому шляху. Воно тривало 10 років, причому майже всі роботи виконувалися вручну, 160-кілометрову водну артерію рили за допомогою звичайних лопат. Пекельна праця під палючим сонцем пустелі, згідно з деякими джерелами, забрала життя приблизно 120 000 робітників.

• Півтора століття тому це грандіозне будівництво обійшлося в 576 мільйонів франків. У перерахунку на сучасні гроші це дорівнює приблизно 9 мільярдам доларів. До речі, споруда Нового Суецького каналу (дублера) обійшлася владі Єгипту приблизно в таку ж суму, так що вона давно вже окупилася. Правда, коли оригінальний канал офіційно відкрили, в Єгипті відбулося святкування, що тривало 7 діб і коштувало країні ще 28 мільйонів франків.

• Спорудження каналу могло і не відбутися. Метою було побудувати його без шлюзів, щоб забезпечити більшу пропускну здатність і знизити витрати, але безшлюзова схема можлива тільки в тому випадку, якщо обидві сторони лежать на одному і тому ж рівні моря. У підсумку все вийшло, оскільки рівень води і в Середземному морі, і в Червоному лежить на нульовій позначці щодо загального рівня моря. Але в XIX столітті перша комісія інженерів помилилася в розрахунках, і прийшла до висновків, що перепад висоти становить 9 метрів. На щастя, незабаром помилку виявили.

Контейнеровоз CMA CGM Арканзас в Суецькому каналі.Контейнеровоз CMA CGM Арканзас в Суецькому каналі. 6 січня 2016 року.• Через Суецький канал проходить близько 10% всіх морських вантажоперевезень у світі. Кораблі рухаються по ньому караваном, один за іншим, і тримають досить невелику дистанцію. Але, це не небезпечно, середня швидкість руху по каналу не перевищує 12 – 14 кілометрів на годину, і він повністю проходиться кораблями за 12 – 16 годин.

• Велика частина акцій компанії, що побудувала Суецький канал, належала європейцям, а в кінці XIX століття Єгипет, практично розорений цим будівництвом, навіть продав свої акції Великій Британії. Ситуація кардинально змінилася в середині минулого століття, коли Єгипет просто націоналізував канал, оголосивши його своєю безроздільною власністю. Це спровокувало Суецьку кризу, яка в підсумку вилилася у військовий конфлікт. Припинити війну вдалося багато в чому завдяки втручанню СРСР, США і країн ООН.

• Спочатку статуя Свободи повинна була бути встановлена в Єгипті, на березі Суецького каналу. Але єгипетська влада визнала проект надто дорогим, і в результаті статуя згодом поїхала у США в якості дару від народу Франції, де і стоїть донині.

 


Переглядів: 74 | Теги: різне

Всього коментарів: 0
avatar