15 цікавих фактів про тунель під Ла-Маншем

Цікаві факти про Євротунель

Цікаві факти про Євротунель
Колаж на тему “Євротунель”.

Тунель під Ла-Маншем або Євротунель – підводний залізничний тунель протяжністю 50,4 км, який з’єднує французьке місто Кале з британським містом Фолкстоун.

Інфраструктура тунелю управляється французькою компанією «Getlink». Обмеження швидкості для поїздів у тунелі становить 160 км/год.

Ідея з’єднання Великої Британії з континентальною Європою з’явилася ще у 1802 році, але британська політична еліта та громадський тиск завжди відкладали будівництво тунелю через національну безпеку. Перша невдала спроба побудувати тунель була зроблена наприкінці XIX століття з англійської сторони.

І ось нарешті в грудні 1987 року розпочинаються будівельні роботи зі сторони Великої Британії, а в лютому 1988 року – зі сторони Франції. 6 травня 1994-го ​британська королева Єлизавета II і президент Франції Франсуа Міттеран офіційно відкрили тунель. Через місяць розпочався регулярний рух поїздів.



Цікаві факти про Євротунель

При довжині 50,45 км тунель під Ла-Маншем входить до топ-15 найдовших експлуатованих тунелів світу. З тих, що мають залізничне сполучення, Євротунель четвертий. Ну, а серед підводних тунелів йому взагалі немає рівних.

Євротунель на мапі
Євротунель на мапі.

Американське товариство інженерів-будівельників включило Євротунель до списку семи інженерних чудес сучасного світу. Туди ж входять хмарочос «Емпайр-Стейт-Білдінг» у Нью-Йорку, гребля Ітайпу в Бразилії, вежа «Сі-Ен тауер» у Торонто, Панамський канал, міст «Золоті ворота» у Сан-Франциско та система захисту від повеней у Нідерландах.

Будівництво Євротунелю зайняло майже 7 років – розпочали у 1987-му і закінчили у 1994-му. Загальний бюджет заходу становив 13,5 мільярда євро із поправкою на сьогоднішню інфляцію. Це, до речі, приблизно на 80% більше від запланованого спочатку кошторису.

Не обійшлось і без нещасних випадків. Під час будівництва тунелю під Ла-Маншем загинуло десять робітників.

У середньому щодня послугами Євротунелю користуються близько 60 тисяч осіб, понад 7 тисяч легковиків, майже 5 тисяч вантажівок та 140 автобусів. До речі, автомобілі Євротонелем рухаються тільки як «пасажири» – їх перевозять на поїздах.



Вперше ідею тунелю, який би зв’язував Велику Британію і Францію, ще у 1802 році запропонував Альбер Матьє-Фав’є. Його план передбачав дворівневий тунель для гужового транспорту з насипним островом посередині протоки Ла-Манш, де б розташовувалися стайні для зміни коней.

Крім двох основних тунелів (по одному для руху в кожну сторону) у Євротунелі передбачено ще один – аварійний. Він призначений для евакуації про всяк пожежний випадок.

Одна з тунелепрохідницьких машин
Одна з тунелепрохідницьких машин.

Бригади прохідників з двох сторін зустрілися 1 грудня 1990 року. Причому помилково вважати, що вони зустрілися рівно на середині протоки. З урахуванням всіх трьох тунелів, британська бригада прокопала приблизно на 15 км більше (84 км проти 69-ти).

У середньому Євротунель проходить на глибині 50 метрів нижче від дна протоки Ла-Манш, а найнижча точка знаходиться на 75 метрів нижче дна протоки.

За час роботи Євротунелю неодноразово траплялися серйозні інциденти. Так, наприклад, пожежа у листопаді 1996-го пошкодила приблизно півкілометра тунелю. На усунення наслідків пішло півроку. А у грудні 2009-го п’ять поїздів зупинилися у тунелях на 16 годину. Без світла, а також без води та їжі для пасажирів.

Для буріння тунелів використовували 11 прохідницьких машин (на фото вище), довжина кожної з них дорівнювала двом футбольним полям.

TGV TMST на виїзді з тунелю під Ла-Маншем
TGV TMST (Eurostar) на виїзді з тунелю під Ла-Маншем у Франції.

Єдиним легковим автомобілем, що офіційно проїхав Євротунель своїм ходом, став електромобіль «Ginetta G50 EV». У рамках благодійної акції чемпіон «Формули-1» 1964 року британець Джон Сертіс «промчав» сервісним тунелем, не перевищуючи дозволений ліміт у 50 км/год.

На повну окупність проекту, за деякими підрахунками, піде 1000 років. Тобто залишилося «всього» 970 років.

Подорож на поїзді у тунелі під Ла-Маншем займає від 20-ти хвилин (пасажирські потяги «Eurostar») до 35-ти (вантажні човникові потяги «Eurotunnel Shuttle» з відкритими вагонами, в яких перевозять вантажівки, при цьому самі водії вантажівок їдуть в окремому вагоні).

Оздоблення склепіння Євротунелю розраховане приблизно на 120 років експлуатації.




Якщо вам сподобалася стаття, будь ласка, поділіться з друзями в соцмережах!

Вам також може сподобатися