Цікаві факти про велосипед

Велосипед у маленькому гірському селі в Перу

Велосипед у маленькому гірському селі в Перу
Велосипед у гірському селі в Перу.

Велосипед – двоколісний або триколісний наземний транспортний засіб.

Приводиться в рух м’язовою силою людини через ножні педалі або ручні важелі.

Став використовуватися як засіб пересування ще до поширення громадського транспорту.

Сьогодні кількість велосипедів в світі значно перевищує кількість автомобілів, як загалом, так і за кількістю окремих моделей.

Завдяки своїй економічній вигідності, велосипеди часто є засобом пересування для бідних верств населення, особливо в країнах південно-східної Азії.

А ось часте використання велосипедів людьми з вищим рівнем життя (особливо в країнах Західної Європи) більше пов’язане з практичними причинами (активний відпочинок, уникнення заторів на дорогах та інше).



Винахід велосипеда мав величезний вплив на суспільство, як з точки зору культури, так і розвитку сучасних промислових технологій. Кілька компонентів, що зрештою відіграли ключову роль у розвитку автомобілебудування, спочатку були розроблені для використання у велосипедах, включаючи кулькові підшипники, пневматичні шини, роликові ланцюги, колеса зі спицями тощо.

Цікаві факти про велосипед

• Саме слово «велосипед» (vélocipède) з’явилося у 1860 році у Франції. П’єр Мішо (людина, яка вигадала термін «велосипед») хотів підібрати таке слово, щоб воно визначило транспортний засіб на двох колесах з простим механічним приводом.

Бігова машина або дрезина
“Бігова машина” або дрезина. Датується приблизно 1820 роком. Зроблена ​​з вишневого дерева та м’яких порід деревини. Будучи першим транспортним засобом, що використовував принцип двоколісного транспорту, дрезину вважають архетипом велосипеда. Музей у Гейдельберзі, Німеччина.

• Багато автомобільних фірм, створених на початку XX століття (наприклад – Ровер, Шкода, Опель), починали як велосипедні.

• Дослідники з Університету Північної Кароліни (США) з’ясували, що люди, які проїжджають на велосипеді по 30 хвилин на день п’ять днів на тиждень, за рік проводять на лікарняному в середньому вдвічі менше часу, ніж ті, хто переміщається автотранспортом.

• Велосипед набагато безпечніший для нашого організму, ніж біг підтюпцем (джогінг). Біг дає постійне ударне навантаження на суглоби, хребет і внутрішні органи. Особливо це неприємно, якщо вам вже далеко за 20 років. Велосипедом можна безпечно починати займатися навіть у 100-річному віці. Якщо, звісно, пощастить дожити до нього в здоровому глузді і при бадьорому тілі.

• У Швейцарії сконструювали велосипед, який розвиває швидкість до 100 кілометрів на годину.

• Пенні-фартинг – один з ранніх типів велосипеда, що характеризується дуже великим переднім і маленьким заднім колесом, який набув поширення у 1880-х роках.

• Утримання та догляд за велосипедом середнього класу коштує приблизно в двадцять разів дешевше, ніж утримання автомобіля середнього класу.



• Цікаво, що складаний велосипед з’явився дуже давно – ще у 1878 році.

• Обсяг легень людей, які постійно пересуваються на велосипеді, більший не тільки у порівнянні з легенями середньостатистичної людини, але навіть порівняно з представниками інших видів спорту. Професійні велосипедисти мають об’єм легень близько 8 літрів порівняно з 6 літрами людини, яка веде пасивний спосіб життя.

• Американський Фонд здорового відпочинку зібрав таку статистику. Середньостатистичний американець скидає близько п’яти з половиною кілограмів за перший рік поїздок на роботу на велосипеді.

Пенні-фартинг
Один з реконструкторів “Музею під відкритим небом” (Біміш, графство Дарем, Англія) їде на велосипеді раннього типу (пенні-фартинг).

• Найдорожчі велосипеди виготовляє датська фірма Aurumania. Тут можна і не пояснювати – їхні рами покривають тонким шаром золота та прикрашають 600 кристалами Сваровські.

• На перших велосипедах не було шин, і тому їх прозвали «тряска кісток» або «костотряси». У 1888 році шотландець Джон Бойд Данлоп винайшов надувні шини з каучуку. Вони були технічно досконалішими, ніж ті, що були запатентовані у 1845 році. Цей винахід зробив їзду на велосипедах набагато зручнішою, що сприяло їх популяризації.

• Багаті англійці в середньому у 2,5-3 рази більше їздять на велосипеді, ніж бідняки. А ось бідняки віддають перевагу громадському транспорту.

• На німецькому заводі Мерседес-Бенц у місті Зіндельфінген робітники пересуваються цехами на велосипедах.

• На одному автомобільному паркувальному місці можна розмістити до 20 звичайних велосипедів та до 42 складаних.



• Поштові служби багатьох країн використовують велосипеди з кінця ХІХ століття. Так, наприклад, британська пошта використовує велосипеди з 1880-х. Загальна кількість листонош-велосипедистів становить близько 37 000 у Великій Британії, 27 500 у Німеччині, 10 500 в Угорщині.

• Перший у світі велосипед був сконструйований німецьким механіком бароном Карлом фон Дрезом у 1818 році. Щоправда, те, що створив барон, мало назву не велосипед, а «машина для бігу» (Laufmaschine) або «дрезина» (за ім’ям творця). У неї була дерев’яна рама, не було педалей, а в рух засіб приводили, відштовхуючись ногами від землі (швидкість становила до 14 км/год). Згодом машина для бігу трансформувалася у два самостійні транспортні засоби: велосипед і самокат.

Лігерад (лежачий велосипед)
Лігерад (лежачий велосипед) із середньою посадкою.

• При їзді на велосипеді із середньою швидкістю 20-25 кілометрів на годину наш організм у середньому спалює близько 600 калорій на годину. При цьому нам потрібно витратити однакову кількість енергії, щоб їхати велосипедом утричі швидше, ніж якщо йти або бігти.

• В українській мові давно і міцно закріпився ідіоматичний вислів «винаходити велосипед», що означає спроби вигадати щось, що насправді давно вже було вигадано.

• У 1884-1886 роках Томас Стівенс здійснив кругосвітню подорож на велосипеді (Сан-Франциско – Йокогама; 3500 миль). Зробив він це на «пенні-фартингу», до того ж – позбавленому гумових шин.

• Станом на 2023 рік, у світі налічувалося більше одного мільярда велосипедів. Майже половина з них (близько 500 мільйонів) їздять дорогами Китаю. Хоча вперше велосипед потрапив до Китаю лише на початку XX століття.

• Китай також є основним виробником велосипедів, зокрема завдяки тому, що в останні десятиліття більшість велосипедних фірм перевели виробництво в цю країну. Близько 95% велосипедів виробляється саме у Піднебесній.



• У середньому половина деталей, з яких зібрано велосипед, це ланки його ланцюга.

• Рекорд добового пробігу на велосипеді належить американцю Майклу Сікресту. За 24 години він проїхав на цьому транспортному засобі аж 1958,572 км.

• В середньому велосипедист-любитель розвиває близько 0,2-0,3 кінської сили. М’язова енергія витрачається на подолання тертя в підшипниках і гумових покришках, поглинається прогинанням рами, а найбільша її частина, звісно при високій швидкості, перехоплюється опором повітря. Втім, на кілька хвилин велосипедист здатний розвинути потужність до 0,5 к.с.

Веломобіль
Веломобіль для туристів, Монреаль, Канада.

• У 1980 році на двомісному обтічному велосипеді «Вектор тандем» інженера А.Войгта (США) було встановлено рекорд – 101,26 кілометра за годину (гонщики лежали на спині в протилежних напрямах). Кожен спортсмен розвивав ногами потужність понад 1 к.с. Щоб досягти такої швидкості на звичайному велосипеді, потрібно докласти до педалей аж 6 к.с., а це вже далеко за межами фізичних властивостей людини.

• В нашій країні велосипед не має особливої ​​популярності. Причин цьому декілька: нерозвиненість велосипедної інфраструктури (велодоріжки, велостоянки тощо), перевантаженість вулиць мегаполісів автомобільним транспортом, незручність зберігання велосипеда в багатоквартирних будинках, а також ставлення більшої частини населення до велосипеда як до «несерйозного» виду транспорту.




Якщо вам сподобалася стаття, будь ласка, поділіться з друзями в соцмережах!

Вам також може сподобатися