Чи має значення, як саме крутиться несучий або основний гвинт у гелікоптера (вертольота) – за годинниковою стрілкою чи проти? Зараз пояснимо.
Отже, гелікоптер – це гвинтокрилий літальний апарат, у якого як підйомна, так і рушійна сила забезпечується обертанням одного або кількох гвинтів. Злітає вертоліт за допомогою гвинта великого діаметра, розташованого на даху, який називають несучим.
Гвинт завжди розташовується паралельно землі, а його лопаті встановлюються під кутом до площині обертання. Цей кут може змінюватись у досить широких межах – від нуля до 30 градусів. Чим вищий кут, тим більше підйомної сили генерує гвинт при обертанні.
Які бувають схеми гвинтів у гелікоптерів
Класична схема. Це найпростіша і найпоширеніша конструкція (на верхньому фото), і несучий гвинт у такому разі всього один. При обертанні гвинта виникає реактивний момент, через який корпус вертольота починає розвертатися у протилежний бік.
Для його компенсації використовують кермовий пристрій – зазвичай це гвинт на хвостовій балці або кільцевому обтічнику. При польоті гелікоптера вперед і обертанні несучого гвинта, наприклад, за годинниковою стрілкою потік повітря, що набігає, сильніше впливає на лопаті з лівого боку, через що зростає їх ефективність.
В результаті ліва половина гвинта створює більшу підйомну силу, ніж права, і виникає крен. Для його компенсації придумано так званий автомат перекосу – систему, яка зменшує кут встановлення лопатей зліва і збільшує його праворуч, вирівнюючи підйомну силу по обидва боки гвинта.
Схема з двома гвинтами. У цьому випадку гелікоптер піднімають відразу два гвинти, розташовані на одній осі обертання (на другому фото). Реактивні моменти від них взаємно компенсуються синхронним та різноспрямованим обертанням гвинтів. Площини їх обертання можуть мати різні ступені перекриття при кількості лопатей менше чотирьох.
Поздовжня схема. У цьому випадку теж використовуються два горизонтальні гвинти, тільки розташовані вони один за одним і обертаються у різних напрямках (на третьому фото). Задній гвинт при цьому піднятий над переднім – для зменшення негативного впливу повітряного струменя, що виходить від нього. Така схема використовується переважно на важких вертольотах великої вантажопідйомності.
У який бік крутиться гвинт у вертольота
Отже, з двома гвинтами розібралися: вони обертаються у різні боки. Але куди крутиться один-єдиний пропелер? Виявляється, ніякого певного правила тут немає, все залежить від конструктивних особливостей, та й певною мірою від традицій.
Наприклад, у гелікоптерів французького виробництва несучий гвинт обертається за годинниковою стрілкою, а у британських, американських, італійських і німецьких – проти годинникової. Проте з погляду аеродинаміки обидва варіанти цілком рівноцінні.
До речі, багато хто плутає гелікоптер (вертоліт) з гвинтокрилом, або вважає їх одним і тим же літальним апаратом. Але це абсолютно різні машини. Гвинтокрил – це комбінація гелікоптера та літака: він має крило, обрамлення крил, несучі гвинти, як у гелікоптера, і тягові гвинти, як у літака.
Гвинтокрил, володіючи несучим гвинтом, може робити вертикальний зліт і посадку, як вертоліт. У польоті наявність крила та додаткових рушіїв (найчастіше повітряних гвинтів), як у літака, дозволяє йому розвивати досить велику швидкість (до 500 кілометрів на годину) у порівнянні з вертольотом, що є основною перевагою.
Втім, два суттєво різних режими польоту призводять до багатьох компромісів в технічних рішеннях і, як наслідок, до низької ефективності цього літального апарата. Конструктивно гвинтокрили складніші і важчі, ніж вертольоти. Бувають як цивільні, так і військові моделі.
Вам також може сподобатися:
Якщо вам сподобалася стаття, будь ласка, поділіться з друзями в соцмережах!
КАТЕГОРІЇ
- Архітектура (22)
- Звірі і птахи (145)
- Їжа і напої (88)
- Космос (27)
- Люди (92)
- Планета (176)
- Різне (226)
- Рослини (107)
- Спорт та ігри (52)
ОСТАННІ ФАКТИ
ПОПУЛЯРНІ СТАТТІ
- Бджоли – найцікавіші факти (3 746)
- Цікаві факти про борщ (3 175)
- Чи ховають страуси голову в пісок? (3 174)
- Найцікавіші факти про математику (3 078)
- Найцікавіші факти про колібрі (2 988)