Чому в музеях заборонено знімати зі спалахом?

Чому в музеях заборонено знімати зі спалахом

В музеях, галереях і на виставках часто можна зустріти людей, які фотографують експонати. Іноді зйомка дозволяється вільно, але в деяких випадках за фото чи відео доводиться платити. Але майже завжди висять таблички, які забороняють використовувати спалах. Давайте розберемося, чому ж запроваджено таку заборону.

Нескладно здогадатися, що спалахи забороняють через їхній вплив на експонати. Але це не єдина причина. Також таке обмеження зйомки пов’язане з атмосферою музею та ще з деякими чинниками. Тому спалахи забороняють навіть там, де виставляються предмети, які світлові імпульси ніяк не можуть пошкодити. Але почнемо із самого початку.



Світловий удар по прекрасному

Експерти в галузі хімії та фізики підтверджують, що яскраве світло може завдати шкоди старовинним картинам, фотографіям, скульптурам та археологічним артефактам. Через спрацьовування спалаху в деяких матеріалах відбуваються реакції, здатні змінити їхню пігментацію і навіть структуру.

Наприклад, можуть змінити колір пігменти фарб, якими написані картини. При одноразовому спрацьовуванні спалаху ефект помітити неможливо. Але постійні потужні імпульси світла з часом призведуть до того, що фарби поблякнуть або змінять відтінок. Це призводить до поступової втрати предметом мистецтва художньої цінності. Для відновлення потрібна дорога та тривала реставрація, яка не завжди буває вдалою.

Реставрація картини
Реставрація картини.

У багатьох музеях, де діє заборона використання спалахів, експонати додатково захищені скляними екранами. Цей захід виправданий, адже багато відвідувачів не читають попереджень або просто забувають відключити спалах. На жаль, не всі предмети можна захистити в такий спосіб. Великі скульптури, панно, настінні розписи та багато інших масштабних творів за скло не сховаєш.

Ксенонові лампи, що використовуються в більшості сучасних фотоспалахів, випромінюють світло, здатне не тільки змінити колір. Воно негативно впливає на структуру матеріалів: дерева, полотна, мармуру, гіпсу, пластику і навіть деяких металів. Саме тому такі лампи застосовують у лабораторіях для оцінки довговічності матеріалів та їхньої реакції на світло.

Моральні аспекти

Але справа не лише у загрозі для витворів мистецтва та предметів старовини. Багато людей ходять до музеїв не тільки для того, щоб мати можливість похвалитися цим у соцмережах. Більшість людей приходять, щоб насолодитися мистецтвом, поринути в атмосферу шедеврів, дати волю своїм думкам та мріям.

Звичайно ж, потужний спалах світла поблизу – це зовсім не те, що потрібно в таких випадках. Він діє на людей так само різко, як гучний звук, руйнуючи атмосферу та чарівність моменту. Хтось сприйме це спокійно і знову порине у свої думки, а для когось похід у гості до прекрасного буде безнадійно зіпсований.



Але що робити, якщо дуже хочеться зробити фото або воно дуже потрібне для справи, наприклад, для статті чи огляду? Є лише один вихід – використовувати сучасне високочутливе обладнання. Багато камер можуть робити чудові знімки без додаткового освітлення. При правильному налаштуванні параметрів камери можна досягти непоганої якості навіть за допомогою бюджетної техніки.

Комерційний підхід

Варто сказати, що наука не довела, що зйомка смартфоном зі спалахом здатна нашкодити експонатам. Діодні спалахи мобільних пристроїв не мають потужності ксенонових, якими обладнують фототехніку. Тим не менш, не можна використовувати спалах навіть на телефоні.

Справа в тому, що адміністрації музею або власнику галереї не вигідно, щоб відвідувачі робили якісні знімки. Тому світло в залах приглушене не тільки для того, щоб створити атмосферу. При поганому освітленні дуже складно зробити хороший кадр без спалаху. А це означає, що гість вирушить у хол музею і придбає на згадку репродукційну листівку або навіть цілий набір.

Руйнівники міфів

Є категорія експертів, які впевнені, що заборона на спалахи – це хитрість із комерційним підтекстом, не більше. Вони навіть проводили серйозні дослідження для викриття опонентів. Ніхто не заперечуватиме, що ультрафіолет робить фарби тьмяними. Але скільки разів має спрацювати спалах, щоб зрівнятися із сонячним світлом? У лабораторних умовах це вдалося з’ясувати.

Після кількох експериментів із застосуванням складного обладнання вчені встановили, що потрібно зробити 7,2 мільйона фотографій за одну годину, щоб інтенсивність сонячного та штучного світла збіглася. Але цієї години не достатньо, щоб фарби почали тьмяніти. Для цього потрібні довгі години або навіть дні. Але заяви цих дослідників не змогли змінити ситуацію, і спалахи, як і раніше, в музеях заборонені.




Якщо вам сподобалася стаття, будь ласка, поділіться з друзями в соцмережах!

Вам також може сподобатися