За приблизними підрахунками, кожну секунду в світі витрачається близько 1000 рулонів туалетного паперу, що в рік становить 30 мільярдів штук. Він, чомусь, вважається одним з невід’ємних атрибутів сучасної цивілізації, хоча винайшли цей засіб гігієни в незапам’ятні часи.
Можливо, дізнавшись більше про туалетний папір, ви будете ставитися до цього непоказного, але такого важливого продукту целюлозно-паперової галузі з більшою повагою.
Як і багато інших знакових речей, туалетний папір вперше з’явився в Стародавньому Китаї. Перша згадка про використання в гігієнічних цілях рисового паперу міститься в листі мудреця Янь Чжитуя, який у 589 році нашої ери так сформулював проблему, що його турбувала:
«Я б застеріг від використання в туалетних цілях паперу з цитатами з П’ятикнижжя (У-Цзин) або з іменами мудреців».
Це неоднозначне зауваження говорить не тільки про те, що в Піднебесній імперії мала місце неповага до філософських праць, а й про те, що в VI столітті китайці вже знали, що робити з нудними трактатами і застосовували їх не тільки для розпалювання печі.
У IX столітті папір вже використовували повним ходом, оскільки збереглося чимало свідчень сучасників. Найбільш цікавим можна вважати згадку китайського туалетного паперу в подорожніх записках одного арабського купця. Мусульманин, який звик використовувати в гігієнічних цілях виключно воду, був обурений неохайністю азіатів:
«Китайці абсолютно не піклуються про охайність – вони не підмиваються водою, а тільки витираються папером».
До XIV століття виробництво туалетного паперу в Китаї вже відбувалося в промислових масштабах. Тоді його виробляли в листах і рахували поштучно. У документі 1393 року було знайдено запис, що тільки для потреб імператорського палацу було вироблено 720 тисяч листів. Користувалися в ті часи папером з розмахом – є дані, що листи туалетного паперу мали розміри 50 на 90 сантиметрів.
Втім, імператор був далекий від своїх підданих і для нього і його сім’ї виготовляли особливий сорт туалетного паперу. У записах служби постачання імператорського палацу є згадка, що для імператора Хун’у (Чжу Юаньчжана), а також його рідні, було вироблено 15 тисяч особливо м’яких листів, просочених пахощами.
Поки китайці вправлялися у вишукуваннях, в Європі все було набагато більш прозаїчно. Часи благородних римлян, що витирали зад мокрою губкою на палиці, однією на всіх, канули в Лету. У Середні віки у простих людей в пошані були листя і трава, а у знаті грудки вовни або шматки тканини. Суворі вікінги влітку надавали перевагу моху, а взимку – снігу, якого в їхніх краях було вдосталь.
Відкриття Америк привнесло в гігієну деяку різноманітність. Перші поселенці побачили, що індіанці вирішують свої проблеми за допомогою кукурудзяних качанів і наслідували їх приклад. Але це можна назвати дитячим лепетом, оскільки на островах Океанії замість туалетного паперу взагалі застосовували раковини і кокосову шкаралупу.
Інтенсивний розвиток друкарської справи, який припав на початок XIX століття, дозволив багатьом перейти на газети. Були «гурмани», які знали толк в жорсткості паперу і його структурі, вважаючи за краще одні видання іншим. У США протягом усього XIX століття і ще на початку XX особливим попитом користувався «Альманах старого фермера» (The Old Farmer’s Almanac). Це видання також примітно тим, що вважається одним з найстаріших в Західній півкулі. Видавці були так люб’язні, що навіть робили в альманасі отвір, щоб його можна було вішати на цвях.
А ось власники торгового каталогу «Sears Roebuck» не врахували специфіки свого продукту і перейшли з офсетного паперу на крейдований. Можливо, це і додало комерційному виданню особливу презентабельність, але попит на нього тут же впав. Більш того, найактивніші читачі почали писати у видавництво листи з проханням повернути пористий і м’який папір, на якому читати каталог набагато приємніше.
Роком появи у США туалетного паперу прийнято вважати 1857-й, коли підприємець Джозеф Гайетті почав продавати «Gayetty’s Medicated Paper» – спеціальні гігієнічні аркуші паперу, просочені соком алое. Перший рулон з’явився пізніше – у 1879 році і зробила його американська компанія «Scott Paper Company». Апофеозом туалетної думки став двошаровий папір, представлений компанією з Великої Британії «St. Andrew’s Paper Mill».
Як не дивно, але в наше століття технічного прогресу туалетним папером користується менше третини населення планети. Хтось із землян не має доступу до подібних надмірностей, а хтось традиційно вважає за краще інші способи туалетної гігієни. Також відомо, що в різних країнах переваги за властивостями туалетного паперу дещо відрізняються.
Наприклад, німці люблять найщільніші сорти цього продукту, а у нас вважають за краще м’якші. Колір, як виявилося, також відіграє важливу роль. Майже вся Європа вибирає білий папір, крім Франції, де в особливій пошані рожевий. У Китаї також найчастіше можна зустріти білі рулони – в цій країні білий колір уособлює прагнення до чистоти.
Що стосується високотехнологічної Японії, то там туалетний папір поступово себе зживає. Унітази в японських туалетах відмінно реалізують гігієнічні функції і банальні рулони там можна зустріти з кожним роком рідше і рідше.
Вам також може сподобатися:
Якщо вам сподобалася стаття, будь ласка, поділіться з друзями в соцмережах!
КАЛЕНДАР
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
КАТЕГОРІЇ
- Архітектура (22)
- Звірі і птахи (142)
- Їжа і напої (86)
- Космос (24)
- Люди (90)
- Планета (172)
- Різне (224)
- Рослини (106)
- Спорт та ігри (52)
ОСТАННІ ФАКТИ
ПОПУЛЯРНІ СТАТТІ
- Бджоли – найцікавіші факти (3 722)
- Цікаві факти про борщ (3 151)
- Чи ховають страуси голову в пісок? (3 120)
- Найцікавіші факти про математику (3 033)
- Найцікавіші факти про колібрі (2 957)